ActualitéActualité des enseignant.e.sCatherine Fraixe" Art Schools : Histories and trajectories "

Catherine Fraixe

Catherine Fraixe est chercheuse associée au CEHTA/EHESS. Ses axes principaux de recherche sont l’histoire de l’histoire de l’art moderne et les modèles européens dans ce domaine. Parmi ses publications : « Art and Intelligence. L’American Committe on United Europe, le Musée d’art moderne de New York et la promotion d’un art européen dans les années 1950 », dans V. Aubourg, G. Bossuat and G. Scott-Smith (dir.), European Community, Atlantic Community ?, Paris Soleb, 2009 ; « L’Amour de l’art. Une revue " ni droite ni gauche" au début des années 30 », dans Y. Chevrefils Desbiolles et R. Froissart-Pezone (dir.), Les revues d’art : formes, stratégies et réseaux au XXe siècle, Rennes, PUR, 2011, p. 255-279 ; « Action Française and culture : Life, Times and Legacy. Review of Olivier Dard, Michel Leymarie, Neil McWilliam (dir.), Le maurrassisme et la culture. L'Action française. Culture, société, politique (III), Villeneuve-d'Ascq, Presses universitaires du Septentrion, 2011, Journal of Art Historiography, n°5, décembres 2011, University of Birmingham, Grande-Bretagne. Revue en ligne ; « Sylvie Blocher » dans A. Fouque, M. Calle-Gruber et B. Didier (dir.), Le Dictionnaire universel des créatrices, Paris, Des femmes-A. Fouque, 2013 ; « Masses inconscientes et élites créatrices ou les arrière-plans naturalistes du retour à l’ordre », dans N. McWilliam, C. Méneux et J. Ramos (dir.), L’Art social en France de la Révolution, Rennes, PUR, 2014, p. 376-396. Elle a codirigé avec Lucia Piccioni et Christophe Poupault, Vers une Europe latine. Acteurs et enjeux des échanges culturels entre la France et l'Italie fasciste, Bruxelles, Peter Lang, en partenariat avec l'INHA, 2014. 

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lundi 25 novembre 2019
mardi 26 novembre 2019

Arab Museum of Modern Art (Mathaf)
Doha

" Art Schools : Histories and trajectories "

Colloque organisé par le Mathaf et le Doha Institute for Graduate Studies

Dans le cadre du colloque Art Schools : Histories and trajectories, Catherine Fraixe proposera une conférence intitulée The Villa Medicis at the time of the alliance between France and fascist Italy in the 1930s : the construction of a transnational narrative at the service of a new Latin Europe

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Colloque

Doha Institute for Graduate Studies (DI) and Mathaf: Arab Museum of Modern Art, Doha, will hold a conference on the histories of art schools, and their modern and contemporary trajectories. The conference, taking place in Doha from 25 - 26 November 2019, will focus on the institutions in the fields of fine arts, and the marginal and avant-garde groups that developed in relation to the centers of these fields. Art Schools here are defined as institutions, tendencies, or groups constituted around new and alternative ideas.

fr : Le colloque intitulé Art Schools : Histories and trajectories et organisé par le Mathaf et le Doha Institute for Graduate Studies, porte sur les liens entre institutions artistiques et groupes œuvrant à la transformation des relations entre centres et périphéries.

The modern “origins” of these institutions, such as the establishment of colleges for teaching art, museums, and cultural councils appears to be linked to the rise of the nation-state. At that time, art schools were dependent on classification systems which defined the “artist”, the “artwork”, and how the public should look at it and “consume” it.

These binaries of classification produced several groups at the periphery of the fields of fine arts. Located outside the institutions, these groups had complex relationships and interaction with the official practitioners of the field. While some were avant-garde groups, others were conservative, and while some were promoting national identities, others were active in transnational geographies.

In the last few decades, modern art institutions have changed dramatically. Since the post-independence era, we have witnessed transformations in the relationships between the institutions and the alternative, marginal and conservative groups. The most salient of these transformations has been the commodification of avant-garde art due to the increasing centrality of the market and the civil society in the fine arts fields in all continents. The periph-eries of these art fields are now competing with their centers over owning the exchange values inside the fields, the markets, and the civil society. The conference addresses these transformations through an exploration of academic, archival, and artistic projects that focused on the making of the fine art fields and their margins.

RadioRadio

Une radio temporaire de création fabriquée par des étudiant(e)s de l’Ensa Bourges
en FM : 105.1 à Bourges
et sur le web

Atelier sonore d’esthétique

Créé en 2005, l’Atelier sonore d’esthétique, est un séminaire de recherche esthétique en création sonore expérimentale — site web

Arts et créations sonores

Post-diplôme en partenariat avec le Conservatoire de musique et de danse de Bourges — d'électroacoustique — site web

dsra
document & art contemporain

3e cycle — avec l'ÉESI Poitiers-Angoulême — site web